Home Widenhorn Nieuws Producten Support Uw Aanvraag Contact
Meer over Widenhorn
Evenementen
---------------------------------
Widenhorn Nieuws
In de Pers
Gebruikersverhalen
---------------------------------
Onze aanpak
Onze partners
Ons Museum
Onze sponsoring
---------------------------------
Cursus & Scholing
Support & Ondersteuning
---------------------------------
Vacatures
Routebeschrijving
Hotels in de omgeving
JETCAM mikt op echte automatisering van het ponsproces


Juli 2015 - Plaatbewerking zo rendabel mogelijk maken, dat is de doelstelling van Widenhorn. Een van de belangrijkste partners waarmee het bedrijf dat realiseert, is JETCAM International, producent van nesting- en CADCAM-software. “Het is onze job om het maximale resultaat uit de hardware te halen”, zegt Martin Bailey, general manager van JETCAM International.

 

In haar nieuwe onderkomen in Rhoon hield Widenhorn onlangs enkele JETCAM gebruikersdagen. Daar werd de nieuwste versie geïntroduceerd van JETCAM Expert V18, waaraan 2 jaar is gewerkt. Martin Bailey was zelf aanwezig om de verbeteringen en de noviteiten toe te lichten, zoals de compleet nieuwe interface en het nieuwe nesting algoritme. JETCAM demonstreerde tal van nieuwe functionaliteiten op het gebied van lasersnijden, combinatiemachines, geavanceerde RAS machines en watersnijden. En natuurlijk het paradepaardje van versie 18: ASP, ofwel Automatisch Plaat Processing voor ponsnibbelmachines. Hiermee keert JETCAM terug naar de basis. Toen het bedrijf in 1986 in Australië werd opgericht, draaide alles aanvankelijk om het ontwikkelen van software voor het ponsen. Later werd het accent verlegd naar de laser, maar nu is men weer terug bij ponsen, omdat het snijden al volledig is geautomatiseerd en dat voor ponsen een stuk ingewikkelder is. Er is al een miljoen euro in de ontwikkeling van ASP geïnvesteerd en de organisatie is heringericht om de ontwikkelkracht te versnellen. Een speciaal projectteam houdt zich nu bezig met ASP. “We mikken op echte automatisering van het ponsproces”, aldus Bailey. Daar valt nog veel in te doen, maar het begin is er. “Versie 18 is mondiaal fenomenaal goed ontvangen. Men is enthousiast over onze aanpak waarmee we het aantal clicks hebben gereduceerd en het aantal muiskilometers geminimaliseerd.”

 

Kostenbesparingen
Bij software draait volgens Bailey alles om kostenbesparingen en return on investment. “Er zijn drie kerngebieden waar onze software kostenbesparingen oplevert: het voert de materiaalefficiency op, vergroot de machine-efficiency en vermindert de werkzaamheden van de medewerkers.”


Om dat te illustreren wijst de JETCAM-directeur graag op enkele aansprekende recente gebruikerservaringen. Zo is JETCAM Expert geïnstalleerd bij Capricorn Composite, een Duitse producent van composiet onderdelen voor de automotive en medische industrie. Het bedrijf gebruikte weinig efficiënte nestingprogramma’s voor materiaal dat 150 euro per vierkante meter kost en die bovendien tijdrovend waren. JETCAM Expert betaalde zichzelf terug in slechts twee weken. Capricorn bespaarde alleen al in de eerste 4 uur van het gebruik 1500 euro. De nestings zijn 15 procent beter dan met het vorige systeem, de import van CAD files verbeterde met 30 procent en de overall programmeertijd nam af met 20 procent.

 

Een ander voorbeeld is Connova in Zwitserland. Deze producent van composiet onderdelen voor de luchtvaart, automotive, F1 racing en medische sector gebruikte aanvankelijk software die bij de snijmachine werd geleverd. Daar was moeilijk mee te werken en de nestings waren verre van efficiënt. Hier betaalde JETCAM Expert zich terug binnen 2 maanden, dankzij 15-20% efficiëntere nestings en een veel snellere programmeertijd. Bovendien beschikt Connova nu over tal van handige functionaliteiten zoals volledige materiaal-traceability, de mogelijkheid om snel certificatie traceability rapporten aan aerospace klanten te leveren en CrossTrack, dat automatisch het beste materiaal selecteert voor elke job.

 

Alle mogelijkheden benutten
Bailey benadrukt dat het belangrijk is dat de gebruikers alle mogelijkheden van hun software benutten. Dat gebeurt niet altijd. Een functie als Advanced Reports waarmee je makkelijk informatie uit JETCAM haalt voor jezelf of voor de klant, bleek door geen van de aanwezigen op de gebruikersdag te worden gebuikt. Widenhorn en JETCAM doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de gebruikers wel het maximale rendement uit hun pakketten halen. Bijvoorbeeld door een Tips & Tricks presentatie van de support medewerkers van Widenhorn op de gebruikersdag. Maar ook door dertig video ’s op de website van JETCAM die uitleg geven over het gebruik van de software. Widenhorn is ook gestart met de Customer Care Friday. Elke gebruiker die aanloopt tegen specifieke zaken (bijvoorbeeld hoe werkt een CAD filter?) en deze face to face wil bespreken, kan daarvoor op vrijdagochtend bij Widenhorn in Rhoon langskomen.

 

Bron: PlaatbewerkingsNieuws
Auteur: Eric Weustink